IN - LogotipoEls mestres d’Educació Primària a Mallorca: característiques sociodemogràfiques i lingüístiques. Silvia Oliver Grau

3. Metodologia

El procediment que hem dut a terme per seleccionar la mostra,  és un mostreig aleatori i estratificat. Aquest tipus de mostreig és considerat el més adequat quan l’univers és conegut i està fragmentat en estrats relativament homogenis.

La mostra va ser construïda atenent les  quotes següents: sexe, centre (públic—concertat/privat), població del centre ( Palma—pobles).

La Direcció General de Personal Docent d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears i la FERE ( Federació d’Escoles Religioses de l’Església), ens van proporcionar la informació de l’univers. A les taules1, 2, 3 i 4 se n’especifica la distribució.

PER LOCALITAT

Homes

Dones

TOTAL

Palma

344 (9,21%)

1309 (35,03%)

1653(44,23%)

Pobles

491(13,14%)

1593 (42,63%)

2084(55,77%)

TOTAL

835(22,34%)

2902 (77,66%)

3737   (100%)

Taula 1. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per localitat i sexe, durant el curs escolar 2003-2004 a l'Illa de Mallorca.


TIPUS DE CENTRE

Homes

Dones

TOTAL

Centres Privats

619(16,56%)

2220 (59,41%)

2839(75,97%)

Centres Públics

216  (5,78%)

682 (18,25%)

898 (24,03%)

TOTAL

835(22,34%)

2902 (77,66%)

3737   (100%)

Taula 2. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per tipus de centre i sexe, durant el curs escolar 2003-04 a l'Illa de Mallorca.


PALMA

Homes

Dones

TOTAL

Centres Privats

142 (3,80%)

462 (12,36%)

 604 (16,16%)

Centres Públics

202 (5,41%)

847 (22,67%)

1049 28,07%)

TOTAL

344 (9,21%)

1309 (35,03%)

1653(44,23%)

Taula 3. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per tipus de centre i sexe, durant el curs escolar 2003-2004 a Palma.

POBLES

Homes

Dones

TOTAL

Centres Privats

74   (1,98%)

220   (5,89%)

294   (7,87%)

Centres Públics

417(11,16%)

1373 (36,74%)

1790(47,90%)

TOTAL

491(13,14%)

1593 (42,63%)

2084(55,77%)

Taula 4. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per tipus de centre i sexe, durant el curs escolar 2003-2004 a Pobles.

Posteriorment, per calcular quina havia de ser la mostra requerida per tal que fos representativa, vam aplicar la fórmula N=z2 p q N / e2 (N-1) + z2p q. El nivell de confiança era del 95% i l’error mostral, de +/-4%. La mostra requeria un mínim de 507 mestres. Finalment, van contestar el qüestionari 510 mestres (veg. Taula 5).

HOMES

DONES

113

394

PALMA

POBLES

PALMA

POBLES

47

67

178

216

PRIVATS

PÚBLICS

PRIVATS

PÚBLICS

PRIVATS

PÚBLICS

PRIVATS

PÚBLICS

19

26

10

57

63

115

30

186

Taula 5. Mostra representativa.

La recollida de la informació es va fer a través d’un qüestionari que es lliurà a algun membre de l’equip docent del centre.

Les preguntes del qüestionari emprades per fer aquest article són 14, distribuïdes en tres apartats:

  1. Per recollir el perfil sociodemogràfic de les persones enquestades (lloc de naixement dels mestres i dels seus progenitors, sexe i edat).
  2. Per a les dades lingüístiques, estrictament. Aquí se’ls demanava quina era la seva llengua inicial(23).
  3. Per mesurar el coneixement: dues mesures de coneixement: una pregunta dicotòmica (resposta sí o no) en la qual  es demanava al mestre si es considerava o no preparat per fer les classes en llengua catalana i una pregunta basada en una escala additiva de tipus Likert. Els mestres havien d’indicar quin nivell de coneixement lingüístic autodeclaraven pel que fa a les quatre habilitats lingüístiques bàsiques (parlar, entendre, llegir i escriure) i pel que fa als aspectes lingüístics concrets (pronúncia, gramàtica, ortografia i vocabulari). Hem utilitzat una variable qualitativa: “Molt bo” “Bo”, “Regular” i “Dolent” que després, per analitzar-la, es convertí en una variable quantitativa: 1=Dolent, 2=Regular, 3=Bo, 4= Molt bo.

Gràcies a aquesta segona eina es pot precisar molt més el nivell de coneixement.

Pel que fa al tractament estadístic l’hem realitzat  a partir del paquet estadístic SPSS (Statistical Package of Social Science).

23. Torres(2005) recomana aquesta expressió per referir-se a la llengua amb què la persona comença el seu recorregut vital.

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l’article

“Oliver, S. (2008). Els mestres d’Educació Primària a Mallorca: característiques sociodemogràfiques i lingüístiques. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1, n. 0, PAGINES 67-86. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num0/silvia_oliver/index.html de l’article en (posar data)”