3. Metodologia
El procediment que hem dut a terme per seleccionar la mostra, és un mostreig aleatori i estratificat. Aquest tipus de mostreig és considerat el més adequat quan l’univers és conegut i està fragmentat en estrats relativament homogenis.
La mostra va ser construïda atenent les quotes següents: sexe, centre (públic—concertat/privat), població del centre ( Palma—pobles).
La Direcció General de Personal Docent d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears i la FERE ( Federació d’Escoles Religioses de l’Església), ens van proporcionar la informació de l’univers. A les taules1, 2, 3 i 4 se n’especifica la distribució.
PER LOCALITAT |
Homes |
Dones |
TOTAL |
Palma |
344 (9,21%) |
1309 (35,03%) |
1653(44,23%) |
Pobles |
491(13,14%) |
1593 (42,63%) |
2084(55,77%) |
TOTAL |
835(22,34%) |
2902 (77,66%) |
3737 (100%) |
Taula 1. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per localitat i sexe, durant el curs escolar 2003-2004 a l'Illa de Mallorca.
TIPUS DE CENTRE |
Homes |
Dones |
TOTAL |
Centres Privats |
619(16,56%) |
2220 (59,41%) |
2839(75,97%) |
Centres Públics |
216 (5,78%) |
682 (18,25%) |
898 (24,03%) |
TOTAL |
835(22,34%) |
2902 (77,66%) |
3737 (100%) |
Taula 2. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per tipus de centre i sexe, durant el curs escolar 2003-04 a l'Illa de Mallorca.
PALMA |
Homes |
Dones |
TOTAL |
Centres Privats |
142 (3,80%) |
462 (12,36%) |
604 (16,16%) |
Centres Públics |
202 (5,41%) |
847 (22,67%) |
1049 28,07%) |
TOTAL |
344 (9,21%) |
1309 (35,03%) |
1653(44,23%) |
Taula 3. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per tipus de centre i sexe, durant el curs escolar 2003-2004 a Palma.
POBLES |
Homes |
Dones |
TOTAL |
Centres Privats |
74 (1,98%) |
220 (5,89%) |
294 (7,87%) |
Centres Públics |
417(11,16%) |
1373 (36,74%) |
1790(47,90%) |
TOTAL |
491(13,14%) |
1593 (42,63%) |
2084(55,77%) |
Taula 4. Distribució i percentatge dels mestres en actiu, per tipus de centre i sexe, durant el curs escolar 2003-2004 a Pobles.
Posteriorment, per calcular quina havia de ser la mostra requerida per tal que fos representativa, vam aplicar la fórmula N=z2 p q N / e2 (N-1) + z2p q. El nivell de confiança era del 95% i l’error mostral, de +/-4%. La mostra requeria un mínim de 507 mestres. Finalment, van contestar el qüestionari 510 mestres (veg. Taula 5).
HOMES |
DONES |
||||||
113 |
394 |
||||||
PALMA |
POBLES |
PALMA |
POBLES |
||||
47 |
67 |
178 |
216 |
||||
PRIVATS |
PÚBLICS |
PRIVATS |
PÚBLICS |
PRIVATS |
PÚBLICS |
PRIVATS |
PÚBLICS |
19 |
26 |
10 |
57 |
63 |
115 |
30 |
186 |
Taula 5. Mostra representativa.
La recollida de la informació es va fer a través d’un qüestionari que es lliurà a algun membre de l’equip docent del centre.
Les preguntes del qüestionari emprades per fer aquest article són 14, distribuïdes en tres apartats:
Gràcies a aquesta segona eina es pot precisar molt més el nivell de coneixement.
Pel que fa al tractament estadístic l’hem realitzat a partir del paquet estadístic SPSS (Statistical Package of Social Science).
23. Torres(2005) recomana aquesta expressió per referir-se a la llengua amb què la persona comença el seu recorregut vital.
Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966
Per citar l’article
“Oliver, S. (2008). Els mestres d’Educació Primària a Mallorca: característiques sociodemogràfiques i lingüístiques. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 1, n. 0, PAGINES 67-86. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num0/silvia_oliver/index.html de l’article en (posar data)”