IN - LogotipoEva Vidal i Azucena Tejera  - Projecte puja’t al tren

Justificació del projecte

Hi ha tres objectius bàsics que marquen l’orientació formativa de l’escola cap a les famílies al llarg de tota l’educació bàsica:

Les raons que justifiquen la creació d’aquest projecte són:

Cada vegada amb més freqüència els mestres d’infantil sentim demandes d’ajuda, sobretot de les mares (encara són elles les que més s’ocupen de l’educació dels fills), del tipus: «Es que ya no puedo con él», «Es que no sé que tengo que hacer para que me obedezca», «Estoy desesperada, este niño/a puede conmigo»..., i és ben cert que ens trobam amb un nombre creixent d’infants amb una manca d’hàbits, intolerància cap a la frustració, comportaments típics de manca de normes clares...

Volem oferir mitjançant aquest projecte una plataforma de descobriment i aprenentatge col·laboratiu, creant un ambient de participació oberta i de compartiment d’experiències, dubtes i preocupacions.

Per aquest motiu, consideram imprescindible la seva col·laboració per generalitzar, refermar i reforçar l’adquisició d’hàbits. Està demostrat que una correcta col·laboració de les famílies disminueix les probabilitats de fracàs escolar i augmenta les possibilitats d’èxit. Però, a més a més, hi ha diversos autors i especialistes que donen suport a la necessitat de realitzar activitats de formació per a les famílies.

El desig de les famílies de desenvolupar adequadament aquest rol, especialment en èpoques de ràpids canvis on s’han d’enfrontar amb circumstàncies canviants, requereix revisar les seves funcions bàsiques i assolir nous rols (Brock, Oertwein i Coufal, 1993).

Els processos de nuclearització familiar, l’erosió de la comunitat, la distància geogràfica de les generacions familiars i l’augment del treball fora de la llar. (Harmin i Brim, 1980).

L’augment de la incidència del divorci i les famílies reconstituïdes, l’abús i la negligència infantil, els problemes emocionals... (Hicks i Williams, 1981)

La creença de les famílies que el fet de ser pares en l’actualitat és més dur que en el passat (problemes emocionals, depressions infantils, drogues, suïcidis en adolescents...). (Fine i Henry 1991).

L’entrada en la paternitat/maternitat duu àmplies transformacions en la vida de les persones, ja que constitueix un continu i complex procés d’adaptació al rol patern (Cataldo, 1991), especialment en les successives fases de paternitat que reflecteixen les noves responsabilitats que hauran d’afrontar (Galinsky 1981, Wapner 1993).

L'educació dels nins i l’educació dels pares són els instruments més assequibles i eficaços per incrementar la capacitat de les nacions per cobrir les necessitats i assolir les aspiracions de desenvolupament humà (escola transformadora) (Hobbs, Dokecki, Hoover-Dempsey, Moroney, Shayne i Weeks 1984).

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Vidal, E., Tejera, A. i Garcias, L. (2009). Projecte puja’t al tren IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa , V. 2, n. 1, PAGINES 99-104. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num1/vidal-garcias/index.html en (poner fecha) )”