IN - LogotipoIsabel Reyes,  Marcos Sarmiento, Cristina Hidalgo, Rosario Casau, Josefa Ferrer, M. José Planells, Catalina Marí i Toñi Tur - Una escola oberta a les famílies i a l’entorn

3. Activitats

Per facilitar la participació de les famílies en l’escoleta hem previst diferents activitats:

3.1. Acompanyament a les famílies noves (període d’adaptació):

Primer contacte amb l’escola: a l’inici del curs 2008-2009 hem decidit que farem una jornada de portes obertes a mitjans d’abril, un dissabte a la tarda. Per donar a conèixer el nostre centre a les famílies que vulguin d’informar-se’n.

Reunió general amb les noves famílies: el motiu d’aquesta reunió és presentar l’equip docent i no docent del centre i explicar-los el funcionament del nostre centre, a través d’uns llibrets que repartim. La reunió té lloc a la sala d’usos múltiples, en un ambient relaxat, que preparem prèviament amb molta cura: amb música ambiental, encens, les cadires col·locades formant un semicercle, amb una taula enmig on hi haurà un berenar amb begudes. Posem un PowerPoint on expliquem la filosofia del centre. I llavors cada tutor/tutora va a les aules a mostrar- les a les famílies. Per acabar, poden exposar els seus dubtes i els donem, amb tota la informació que necessiten per formalitzar la matrícula, una invitació per esmorzar amb els seus fills a l’escoleta a darrers d’agost.

Invitació de les noves famílies: aquest dia convidem les famílies noves a esmorzar al pati, amb els nostres infants. D’aquesta manera coneixen el centre «en directe», amb els protagonistes, que són els nostres infants. Aquesta activitat l’hem fet el 28 d’agost, i ha estat tot un èxit. Quan les famílies anaven arribant, donaven una medalla als seus infants.

Les relacions que es varen crear entre famílies-famílies, famílies - equip educatiu i famílies-infants del centre, va ser molt enriquidora per a tots. Les famílies ens varen transmetre que havien quedat molt satisfetes amb aquesta proposta.

Entrevista individual amb les famílies: cada tutor/tutora amb el seu suport, fa una entrevista individual a les famílies per conèixer l’infant. En aquesta entrevista els expliquem el període d’adaptació i els donem també un horari que hauran de seguir durant el període d’adaptació, també els expliquem la programació d’aula que es realitzarà.

I finalment els donem un àlbum amb fotografies del centre, perquè el mostrin als infants i els vagin parlant del que es fa a l’escoleta a través de fotografies, i mirem un PowerPoint on expliquem un dia a l’escoleta.

Reunió del grup classe: a mitjan octubre, totes les classes fan les reunions amb les famílies de cada grup classe. En aquesta reunió s’explica com ha anat el període d’adaptació, també s’explica amb més profunditat la programació del primer trimestre i es demana la participació i col·laboració per a les diferents activitats programades.

Durant tot el procés d’adaptació, tot l’equip dóna suport a les famílies a través dels contactes diaris. Si alguna família pateix molt o ens demana una tutoria, li intentem donar el màxim suport possible.

3.2. Acompanyament a les famílies que ja assisteixen a l’escoleta:

Visita dels infants dels grups tres i quatre al CP Can Bonet: al juny vàrem fer una visita programada al col·legi, i ens varen mostrar com eren les aules, els passadissos, el pati, etc. Finalment, a la sala d’usos múltiples, tot el segon cicle ens varen cantar cançons i ens varen regalar un cançoner. Com que molts dels nostres infants eren del barri, va coincidir que justament al setembre començarien en aquest col·legi, i un altre aspecte molt important és que ja molts d’ells tenien els germans allà i es varen trobar, tots molt contents. Per a nosaltres també ha estat una bona experiència, ja que ens vàrem retrobar amb antics alumnes, que es recordaven de nosaltres.

Fem les maletes amb els infants dels grups tres i quatre: havíem ajudat els nostres infants amb molta cura i afecte a fer l’adaptació i no ens quedava una altra opció que ajudar-los a fer les maletes. Ja que havien de fer un viatge cap al col·legi, i necessitaven emportar-se algunes cosetes que els ajudarien a ells i els seus familiars a fer aquest viatge al millor possible. Dins de les capses que ells havien personalitzat a principi de curs hi vàrem posar, per a ells, un record de tots els seus companys (un dibuixet de cadascun); per a les famílies, una carta d’acomiadament; per al col·legi, globus per a cada nou company, una carta per a la mestra o el mestre on els explicaven com havíem treballat durant el curs; i per a la classe nova, una foto de tots els infants que anaven junts al mateix col·legi, fent una activitat d’experimentació al racó de la mar, amb unes bossetes fetes de paper de cel·lofana amb alguns dels materials del nostre racó d’experimentació de la mar (petxinetes, sal marina i sorra). Amb la intenció que quan arribin al col·legi, facin un petit racó d’experimentació, amb les bossetes, i el documentin amb les fotos i la carta. Vàrem explicar a les famílies, individualment, com funcionava la maleta i per a qui era cada coseta de la capsa i els vàrem dir que ho expliquessin als nous mestres.

Entrevista individual amb les famílies dels infants que continuen al centre: els infants del grup u i dos es reparteixen en els grups dos, tres i quatre. Per la qual cosa canvien d’educadors i classe: durant aquesta entrevista coneixerem més bé les famílies dels infants que passaran a les noves aules, i els podrem explicar la programació d’aula i els materials que necessitem per al començament del curs nou, així com els direm que els infants necessiten també un període per adaptar-se a la nova situació.

Suport a les famílies durant el període d’adaptació: igual que fem amb les famílies noves, també donem suport a les famílies dels infants que segueixen al centre.

3.3. Establiment de canals de relació permanents:

Les famílies cada dia entren a les aules. El contacte quotidià entre la família i el nostre equip educatiu, és fonamental a la nostra escoleta (ja que és molt important els tres primers anys de vida), perquè l’infant comprovi que els seus adults de referència es relacionen entre si, es potencia el coneixement que de l’escoleta tenen les famílies i el nostre equip obté la informació de les famílies, que els permet entendre més bé la conducta infantil. Les famílies, com que també poden entrar fins a les aules, també poden comprovar què és el que s’hi fa, ja que es vol donar la imatge d’una escoleta oberta i transparent, on no s’ha d’amagar res. Perquè això sigui possible, plantegem activitats de joc lliure, en què els infants tenen una activitat més autònoma, que permet al nostre equip compartir l’atenció entre els infants i els seus pares. Quan el contacte no és possible amb alguna família, ens hi comuniquem a través de notes escrites i intentem buscar la millor solució per poder retrobar-nos, tenint sempre en compte que les famílies treballen i hem d’intentar buscar vies per facilitar-los la participació.

Racó de les famílies: a la nostra escoleta tenim un racó per a les famílies, on poden llegir revistes relacionades amb la infància, articles interessants que els poden guiar en l’educació dels fills, els projectes documentats d’altres cursos..., així com trencaclosques i contes perquè els infants que no assisteixen a la nostra escoleta puguin jugar mentre les famílies esperen.

Participació de les famílies: la nostra escoleta s’obre a les famílies a través d’un ventall de propostes participatives, de forma que totes i cada una de les famílies trobin una via possible de col·laboració. El nostre equip educatiu crea bones condicions per facilitar la participació (horaris adequats, serveis simultanis d’atenció als infants a les reunions...) i cada membre de l’equip educatiu fa en el dia a dia una important labor de motivació. Per la qual cosa donem molta importància al contacte quotidià i espontani, com un dels canals més efectius perquè les famílies sentin seu el projecte educatiu del nostre centre i s’hi impliquin. Una de les activitats que hem fet aquest curs per implicar diàriament les famílies durant l’entrada i sortida és fer un mural a les portes on aferrem amb velcro les fotografies dels infants, i a l’hora de l’arribada han d’agafar la seva fotografia, entrar dins l’aula i aferrar-la a un mural que hem fet dins. En marxar han de fer el mateix: agafar la fotografia i aferrar-la a la porta. El nostre objectiu és fomentar la participació diària de les famílies dins l’aula i els diàlegs que es creen en aquesta situació en què intervenim família, infants i equip educatiu. També cada trimestre, segons la temàtica dels nostres projectes, convidem les famílies a participar en diferents activitats, com per exemple, el curs passat treballàrem la mar, i vàrem fer una excursió a la platja, en la qual varen participar molts de pares, que es varen fer càrrec dels infants els pares dels quals no havien pogut venir, així com vàrem recollir elements de la mar, fer jocs..., per finalment una mare preparar un PowerPoint de l’excursió i encarregar-se de fer-ne còpies per a tots.

3.4. Pla d’acollida familiar:

A partir de les expectatives de les famílies, elaboram el Pla d’acollida familiar. El que la nostra escoleta pretén és que les famílies sentin que poden parlar i que són escoltades. Llavors intentam donar resposta a totes les expectatives que estiguin al nostre abast a través d’un document (Hoyuelos, 2003).

3.5. Altres activitats amb les famílies de fora del centre

Els Espais familiars, exposicions de pintura i fotografia; festes de l’illa d’Eivissa.

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Reyes, I., Sarmiento, M., Hidalgo, C., Casau, R., Ferrer, J., Planells, MJ., Marí, C. i Tur, T. (2009). Una escola oberta a les famílies i a l’entorn IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa , V. 2, n. 1, PAGINES 127-136. Consultado en "http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num1/reyes-otros/index.html en (poner fecha) )”