IN - LogotipoIsabel Reyes,  Marcos Sarmiento, Cristina Hidalgo, Rosario Casau, Josefa Ferrer, M. José Planells, Catalina Marí i Toñi Tur - Una escola oberta a les famílies i a l’entorn

1. Introducció

«L’escola infantil requereix professionals que sàpiguen compartir amb les famílies allò que els nens i les nenes van construint: les seves primeres identitats a partir del ventall de possibilitats que el món els ofereix. Disposició en la manera de dirigir-se als infants, en la manera d’escoltar les seves necessitats, rebutjant les idees preconcebudes i els prejudicis sobre les capacitats de la infància» (Blasi, 2007).

En el projecte reflectim la importància de poder compartir amb les famílies i la societat en general la criança i educació dels més petits, oferint un marc de vida, en un espai diferent del familiar però proper a ells, que permeti el desenvolupament i el creixement d’una manera equilibrada i harmònica.

Volem que l’escoleta de Ses Païsses sigui un lloc on convisquin, creixin i aprenguin els infants, famílies i professionals. On tot aquest conjunt d’experiències, vivències, relacions... que l’escoleta propicia i que conformen la vida quotidiana siguin font de creixement i aprenentatge per a tota la comunitat educativa. On tots participem aprenent els uns dels altres i els uns amb els altres. On tingui cabuda l’estabilitat, però també la sorpresa, la novetat i el que és normal, la cosa extraordinària i l’ordinària.

El nostre equip educatiu necessita reflexionar, pensar, planificar... el marc de vida que ofereix, conèixer les necessitats i les possibilitats de la infància i les seves famílies per configurar una vida quotidiana que compti realment amb els seus protagonistes. És justament en aquests marcs de vida on la infància dota de significat les paraules i les accions, on la comunicació adquireix sentit, on s’amplien les potencialitats de l’ésser humà.

Les famílies avui en dia troben dificultats per a l’educació i la criança en solitari. L’escoleta de Ses Païsses voldria contribuir a fer que les famílies hi trobin aquest marc de relació més ampli que el cercle familiar. Per això és necessari promoure la participació i la relació activa, tant facilitant temps en què compartir amb altres famílies i amb els professionals els dubtes, opinions, interessos i preocupacions, com ajudant a conèixer el creixement i aprenentatge, no solament des del moment actual que viu la seva criatura sinó des d’una perspectiva de procés més àmplia que sustenti noves situacions vitals.

Això serà possible si establim un marc de relacions clar, basat en la confiança mútua i en la comunicació, on es faciliti l’encontre, l’intercanvi, etc.

Es tracta de fer coses amb les famílies, no per a les famílies, potenciant la cooperació entre aquestes i el nostre equip educatiu; ja que participar significa «formar part», i és en l’exercici d’aquest dret que pares, mares, avis, àvies, germans... tenen la possibilitat de sentir-se part de l’escola.

Així doncs, hem estructurat la proposta pedagògica en diversos punts on queda reflectida la importància dels elements més importants per poder dur a terme aquest projecte. L’equip educatiu de Ses Païsses ens hem replantejat la proposta pedagògica, volem partir d’una imatge d’infant actiu, social, ple de potencialitats..., que amb un ambient adient, basat en l’experimentació a través d’activitats, en grups heterogenis, pugui donar a conèixer totes les seves capacitats, que farem arribar a les famílies, a través de la documentació. Així donarem al nivell 0-3 el valor educatiu que té, i l’obrirem cap a l’entorn que ens envolta, oferint una escoleta amable propera a les famílies; facilitant-los la participació.

Per la qual cosa creiem que implementar aquest projecte a la nostra escoleta pot millorar la feina que es fa a nivell de centre i ens ajudarà a fer una avaluació de tot el que implica dur-lo a terme.

Ja havíem començat amb algunes idees, però pretenem concretar una proposta pedagògica en què es prevegin estratègies de relació família-escola, en què les famílies puguin conèixer el procés dels infants, puguin conèixer la vida que es narra a l’escola i ho puguem compartir.

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Reyes, I., Sarmiento, M., Hidalgo, C., Casau, R., Ferrer, J., Planells, MJ., Marí, C. i Tur, T. (2009). Una escola oberta a les famílies i a l’entorn IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa , V. 2, n. 1, PAGINES 127-136. Consultado en "http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num1/reyes-otros/index.html en (poner fecha) )”