Desenvolupament de la proposta
Després d’introduir el tema que ens até i analitzar varies publicacions referents a la relació entre l’activitat física i els joves socialment desfavorits o en risc d’exclusió social, passam a exposar la nostra proposta d’intervenció pràctica.
Les propostes analitzades anteriorment es situen a barris desfavorits, aules taller, programes de garantia social,...; i a totes elles, s’extreuen resultats satisfactoris quant a l’aplicació d’un programa d’activitat física i esport. Partint d’aquestes propostes, nosaltres emmarcam la nostra intervenció a tercer curs d’educació secundària obligatòria. Dins l’assignatura d’Educació Física, plantejam una unitat didàctica amb l’objectiu principal de millorar la convivència escolar i social, atenent especialment als joves amb possible risc d’exclusió social.
Per tant, el plantejament és clar. Volem passar de la concepció ‘activitat física i esport com a mitjà d’integració social’ (sobradament demostrada a les publicacions analitzades), a l’idea de ‘l’activitat física com a mitjà d’inclusió educativa real’. Les referències esmentades ens marquen el camí per aplicar aquests programes en el marc de l’educació física. Lògicament, la proposta que explicam a continuació amb les adaptacions corresponents, seria totalment aplicable en un context més dificultós, com per exemple, un centre de menors amb mesures judicials.
Aquesta unitat didàctica es basa en els jocs i el treball cooperatiu. Amb els primers, pretenem desencadenar actituds i reaccions entre els alumnes, les quals analitzarem detingudament en una de les sessions. Tot seguit, passam a l’explicació de la nostra proposta d’intervenció pràctica:
Unitat didàctica: “Jugam i convivim”
Matèria o Àmbit: Educació Física Grup: 3er ESO |
Títol de la UD: “Jugam i convivim” |
Justificació de la UD: |
||||||
Competències bàsiques que es treballaran |
||||||||
La matèria d’Educació Física contribueix, de manera directa i clara, a la consecució de dues competències bàsiques relacionades amb el tema que ens até: |
||||||||
Objectius d’aprenentatge |
||||||||
El Decret 73/2008, de 27 de juny, pel qual s’estableix el currículum de l’ensenyament secundari obligatori a les Illes Balears, ens aporta els següents objectius generals: |
||||||||
Continguts |
||||||||
Conceptuals |
Procedimentals |
Actitudinals |
||||||
Seqüència d’Ensenyament i aprenentatge |
||||||||
“Jugam i convivim” consta de cinc sessions. Les dues primeres introduiran la unitat d’una forma molt pràctica i seran enregistrades en vídeo, per analitzar-les a la tercera sessió. Conclourem la unitat amb dues sessions de treball en grup, una dins l’aula comú i l’altra al pavelló. Per tant, podem indicar la següent estructura de treball: Sessió pràctica (Pavelló): Escalfament, part principal, tornada a la calma. Sessió pràctica (Pavelló): Escalfament, part principal, tornada a la calma. Sessió d’anàlisi i debat (Aula) Sessió de treball cooperatiu (Aula) Sessió de treball cooperatiu (Pavelló) A totes les sessions explicarem al principi de la sessió l’objectiu i metodologia de la mateixa. Però només a la tercera i la cinquena, analitzarem i reflexionarem sobre les incidències que hagin aparegut en el transcórrer de la unitat didàctica. |
||||||||
Sessions |
Activitats |
Estratègies metodològiques |
Material necessari |
|||||
Jocs alternatius
|
Floorball |
Breu explicació teòrica |
Sticks i pilotes de Floorball. |
|||||
Jocs tradicionals |
“Bandera” |
Breu explicació teòrica |
Pitralls i “bandera” |
|||||
Anàlisi de la filmació i de fotografies |
Visionat de fotografies d’esportistes d’elit i de la filmació de les dues sessions anteriors |
Assignació de tasques. |
Projector i ordinador. |
|||||
Elaboració de jocs |
Elaboració d’un joc en grups de 5 alumnes, on especifiquin: Participants, durada, material, espai i desenvolupament. |
Treball en petits grups. |
|
|||||
Posar en pràctica els jocs elaborats en la sessió anterior. |
Posada en pràctica. |
Assignació de tasques per part dels petits grups. |
|
|||||
Avaluació |
||||||||
Estratègies i procediments d’avaluació: Aquesta és una unitat didàctica on, mitjançant el treball pràctic per grups, cercam l’assoliment d’actituds afavoridores de la convivència escolar i social. Per tant, ens trobam amb dificultats a l’hora d’avaluar una unitat didàctica eminentment actitudinal. El professor observarà l’actitud i predisposició dels alumnes en tot moment. Lògicament, la participació en els jocs i els debats, l’elaboració i exposició del joc i el comentari personal seran objecte d’avaluació. De totes formes, no tendria molt sentit establir una qualificació numèrica atenent als continguts a tractar. Per aquest motiu, hem decidit valorar simplement la transferència de l’assoliment dels objectius plantejats a aquesta unitat didàctica a les actituds dels alumnes durant la resta del curs. Així i tot, a mode de feedback, rebran punts positius si mostren de forma regular actituds positives que ajudin a la cooperació i convivència amb els companys i una bona predisposició quant a la participació a les activitats propostes.
|
||||||||
Criteris d’Avaluació |
Indicadors |
|||||||
Conèixer els fonaments de diversos jocs alternatius i tradicionals, i aplicar-los a situacions reals de pràctica esportiva i recreativa, amb manifestació d’actituds cooperatives i tolerants. |
Respecte les normes i fonaments dels jocs. |
|||||||
Analitzar críticament, de manera global, les actituds que es desprenen de la pràctica d’activitat física, tant en un context escolar com en l’esport professional. |
És crític amb les imatges mostrades i assumeix la responsabilitat de les seves accions. |
|||||||
Elaborar i exposar jocs col·lectius en grup, mostrant actituds de companyerisme, respecte i predisposició al treball col·lectiu. |
Elabora jocs de forma adequada, tenint en compte els diferents aspectes marcats pel professor. |
|||||||
Mostrar actituds de respecte i valoració davant les participacions dels companys. |
Col·labora i mostra interès davant les exposicions dels seus companys. |
Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966
Per citar l'article
“Muñoz Socias, A. J.,(2011). L’activitat física i l’esport com a mitjà d’integració social i transmissió de valors a joves socialment desfavorits. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 2, n. 2, PAGINES 19-38. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num2/munoz/index.html en (poner fecha)”