IN - LogotipoMuñoz Socias, A. J - L’activitat física i l’esport com a mitjà d’integració social i transmissió de valors a joves socialment desfavorits

Desenvolupament de la proposta

       Després d’introduir el tema que ens até i analitzar varies publicacions referents a la relació entre l’activitat física i els joves socialment desfavorits o en risc d’exclusió social, passam a exposar la nostra proposta d’intervenció pràctica.

Les propostes analitzades anteriorment es situen a barris desfavorits, aules taller, programes de garantia social,...; i a totes elles, s’extreuen resultats satisfactoris quant a l’aplicació d’un programa d’activitat física i esport. Partint d’aquestes propostes, nosaltres emmarcam la nostra intervenció a tercer curs d’educació secundària obligatòria. Dins l’assignatura d’Educació Física, plantejam una unitat didàctica amb l’objectiu principal de millorar la convivència escolar i social, atenent especialment als joves amb possible risc d’exclusió social.

Per tant, el plantejament és clar. Volem passar de la concepció ‘activitat física i esport com a mitjà d’integració social’ (sobradament demostrada a les publicacions analitzades), a l’idea de ‘l’activitat física com a mitjà d’inclusió educativa real’. Les referències esmentades ens marquen el camí per aplicar aquests programes en el marc de l’educació física. Lògicament, la proposta que explicam a continuació amb les adaptacions corresponents, seria totalment aplicable en un context més dificultós, com per exemple, un centre de menors amb mesures judicials.

Aquesta unitat didàctica es basa en els jocs i el treball cooperatiu. Amb els primers, pretenem desencadenar actituds i reaccions entre els alumnes, les quals analitzarem detingudament en una de les sessions. Tot seguit, passam a l’explicació de la nostra proposta d’intervenció pràctica:

Unitat didàctica: “Jugam i convivim”

Matèria o Àmbit: Educació Física

Grup: 3er ESO

Títol de la UD: “Jugam i convivim”
Nombre de sessions: 5

Justificació de la UD:
Donar resposta als problemes de convivència sorgits en un centre educatiu.

Competències bàsiques que es treballaran

 

La matèria d’Educació Física contribueix, de manera directa i clara, a la consecució de dues competències bàsiques relacionades amb el tema que ens até:
Competència social i ciutadana.
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.

Objectius d’aprenentatge

 

El Decret 73/2008, de 27 de juny, pel qual s’estableix el currículum de l’ensenyament secundari obligatori a les Illes Balears, ens aporta els següents objectius generals:
Assumir responsablement els seus deures, conèixer i exercir els seus drets en el respecte als altres, practicar la tolerància, la cooperació i la solidaritat entre les persones i grups, exercitar-se en el diàleg per tal d’afermar els drets humans com a valors comuns d’una societat plural i preparar-se per a l’exercici d’una ciutadania democràtica.
Valorar i respectar la diferència de sexes i la igualtat de drets i oportunitats entre ells. Rebutjar els estereotips que suposen discriminació entre dones i homes.
Reforçar les capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en les relacions amb els altres, així com rebutjar la violència, els prejudicis de qualsevol tipus, els comportaments sexistes i resoldre pacíficament els conflictes.
Valorar la diversitat de cultures i societats i desenvolupar actituds de respecte envers la seva llengua, tradicions i costums.
Conèixer i acceptar el funcionament del propi cos i el dels altres, respectar les diferències, afermar els hàbits de cura i salut corporals, i incorporar l’educació física i la pràctica de l’esport per afavorir el desenvolupament personal i social. Conèixer i valorar la dimensió humana de la sexualitat en tota la seva diversitat.
Igualment, del mateix decret n’extreim els següents objectius específics de l’àrea d’Educació Física:
Participar, amb independència del nivell d’habilitat assolit, en jocs i esports, col·laborar en la seva organització i desenvolupament, valorar-ne els aspectes de relació que fomenten i mostrar habilitats i actituds socials de tolerància i d’esportivitat per damunt de la recerca desmesurada del rendiment.
Mostrar una actitud crítica davant els models corporals i de salut, així com davant les manifestacions físicoesportives com a fenòmens socioculturals, i instaurar hàbits saludables.
Mostrar habilitats i actituds socials de respecte, treball en equip i esportivitat en la participació en activitats, jocs i esports, independentment de les diferències culturals, socials i d’habilitat.
Partint de tots ells, exposam els objectius didàctics d’aquesta unitat didàctica, emmarcada dins el bloc de continguts ‘Jocs i esports. Qualitats motrius personals’:
Valorar críticament el joc i l’esport com a fenomen sociocultural i com a marc de relació amb les altres persones.
Mostrar tolerància i esportivitat per damunt de la recerca desmesurada de resultats.
Analitzar els conflictes sorgits a classe d’Educació Física i cercar la solució més adequada per aquests.
Conèixer i practicar jocs i esports alternatius, mostrant actituds de respecte i treball en equip, independentment de les diferències culturals, socials i d’habilitat.
Conèixer i practicar jocs tradicionals o autòctons de les Illes Balears, mostrant actituds de respecte i treball en equip, independentment de les diferències culturals, socials i d’habilitat.

Continguts

 

Conceptuals
Introducció als aspectes característics dels  jocs i esports alternatius.
Introducció als aspectes característics dels jocs tradicionals o autòctons de les Illes Balears.

 

Procedimentals
Pràctica de les habilitats motrius bàsiques que defineixen els jocs i esports alternatius.
Pràctica de les habilitats motrius bàsiques que defineixen els jocs tradicionals o autòctons de les Illes Balears.
Resolució de conflictes sorgits a classe d’Educació Física.

 

Actitudinals
Valoració del joc com a marc de relació amb les altres persones.
Adopció d’actituds critiques envers al fenomen sociocultural que l’activitat esportiva representa.
Tolerància i esportivitat en la pràctica de les diferents tasques.
Assumpció de normes i valors afavoridors de la convivència escolar i social.

Seqüència d’Ensenyament i aprenentatge

 

“Jugam i convivim” consta de cinc sessions. Les dues primeres introduiran la unitat d’una forma molt pràctica i seran enregistrades en vídeo, per analitzar-les a la tercera sessió. Conclourem la unitat amb dues sessions de treball en grup, una dins l’aula comú i l’altra al pavelló. Per tant, podem indicar la següent estructura de treball:

Sessió pràctica (Pavelló): Escalfament, part principal, tornada a la calma.

Sessió pràctica (Pavelló): Escalfament, part principal, tornada a la calma.

Sessió d’anàlisi i debat (Aula)

Sessió de treball cooperatiu (Aula)

Sessió de treball cooperatiu (Pavelló)

A totes les sessions explicarem al principi de la sessió l’objectiu i metodologia de la mateixa. Però només a la tercera i la cinquena, analitzarem i reflexionarem sobre les incidències que hagin aparegut en el transcórrer de la unitat didàctica.
Cal destacar, que els grups de treball i els equips de joc es formaran sempre de la forma més heterogènia possible, tenint en compte les característiques individuals dels alumnes.
A continuació, explicam breument el desenvolupament de cada una de les sessions.


Sessions

Activitats

Estratègies metodològiques

Material necessari

Jocs alternatius

 

Floorball
Introducció a l’activitat Activitat cooperativa - competitiva
Indíaques
Introducció a l’activitat
Activitat cooperativa – competitiva

Breu explicació teòrica
Assignació de tasques
Resolució de problemes.

Sticks i pilotes de Floorball.
Indíaques i xarxes/cintes
Càmera de vídeo. 

Jocs tradicionals

“Bandera”
Introducció a l’activitat
Activitat  cooperativa - competitiva
“Fet i amagar”
Introducció a l’activitat
Activitat cooperativa – competitiva

Breu explicació teòrica
Assignació de tasques
Resolució de problemes.

Pitralls i “bandera”
Càmera de vídeo. 

Anàlisi de la filmació i de fotografies

Visionat de fotografies d’esportistes d’elit i de la filmació de les dues sessions anteriors
Debat guiat.
Elaboració d’un comentari crític / opinió personal.

Assignació de tasques.
Debat guiat.

Projector i ordinador.
Presentació digital.

Elaboració de jocs

Elaboració d’un joc en grups de 5 alumnes, on especifiquin: Participants, durada, material, espai i desenvolupament.

Treball en petits grups.

 

Posar en pràctica els jocs elaborats en la sessió anterior.

Posada en pràctica.
Cada grup guiarà a la resta de la classe en la realització del seu propi joc.

Assignació de tasques per part dels petits grups.

 

Avaluació

 

Estratègies i procediments d’avaluació:

Aquesta és una unitat didàctica on, mitjançant el treball pràctic per grups, cercam l’assoliment d’actituds afavoridores de la convivència escolar i social. Per tant, ens trobam amb dificultats a l’hora d’avaluar una unitat didàctica eminentment actitudinal.

El professor observarà l’actitud i predisposició dels alumnes en tot moment. Lògicament, la participació en els jocs i els debats, l’elaboració i exposició del joc i el comentari personal seran objecte d’avaluació.

De totes formes, no tendria molt sentit establir una qualificació numèrica atenent als continguts a tractar. Per aquest motiu, hem decidit valorar simplement la transferència de l’assoliment dels objectius plantejats a aquesta unitat didàctica a les actituds dels alumnes durant la resta del curs.

Així i tot, a mode de feedback, rebran punts positius si mostren de forma regular actituds positives que ajudin a la cooperació i convivència amb els companys i una bona predisposició quant a la participació a les activitats propostes.

 

Criteris d’Avaluació

Indicadors

Conèixer els fonaments de diversos jocs alternatius i tradicionals, i aplicar-los a situacions reals de pràctica esportiva i recreativa, amb manifestació d’actituds cooperatives i tolerants.

Respecte les normes i fonaments dels jocs.
Col·labora amb els seus companys per aconseguir els objectius.
Mostra interès i predisposició en la participació als diferents jocs.

Analitzar críticament, de manera global, les actituds que es desprenen de la pràctica d’activitat física, tant en un context escolar com en l’esport professional.

És crític amb les imatges mostrades i assumeix la responsabilitat de les seves accions.
Raona a l’hora de donar una opinió davant els companys.
És capaç d’elaborar un comentari personal de forma coherent i ordenada.

Elaborar i exposar jocs col·lectius en grup, mostrant actituds de companyerisme, respecte i predisposició al treball col·lectiu.

Elabora jocs de forma adequada, tenint en compte els diferents aspectes marcats pel professor.
Exposa de forma clara i es fa entendre a l’hora d’explicar el joc als seus companys.

Mostrar actituds de respecte i valoració davant les participacions dels companys.

Col·labora i mostra interès davant les exposicions dels seus companys.

 

Copyright y todos los derechos reservados - ISSN: 1989-0966

Per citar l'article

“Muñoz Socias, A. J.,(2011). L’activitat física i l’esport com a mitjà d’integració social i transmissió de valors a joves socialment desfavorits. IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, V. 2, n. 2, PAGINES 19-38. Consultado en http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num2/munoz/index.html en (poner fecha)”